úvodní strana › Junan Taiso a péče o chodidla

Junan Taiso a péče o chodidla

14. březen 2017 v 22:50 | Miloslav Šídlo | koment: ( 0 ) | přečteno: 1242 | známka: Warning: Division by zero in /www/shinten-blog.cz/m.shinten-blog.cz/include/znamkaPocet.php on line 48 0
Péče o chodidla je důležitá nejen v bojových uměních ale i v každodenním životě. Vždyť se jedná o základ na kterém stojí celé tělo. Zejména spodní část chodidel je velmi senzitivní, protože zde končí (nebo chcete-li začíná) mnoho nervových drah. Toto centrum je využíváno např. v Čínské medicíně. Masáž chodidel může být i zajímavým zpestřením milostného života.

 

Vzhledem k již zmíněné citlivosti mohou chodidla sloužit i jako další smyslový orgán, který nám přináší informace o terénu. Můžeme takto nejen vnímat, ale i kontrolovat své okolí.

 

Bohužel “západní” styl obuvi chodidla utlačuje a jak říkají Číňani, ta pak hloupnou. Je až zarážející kolik lidí dnes trpí tzv. “plochýma nohama”.

 

Rád bych vám zde představil několik technik které mohou napomoci tomu, aby naše chodidla zůstala stále mladá a v dobrém stavu i v pokročilém věku, což názorně dokazuje i Sōke Hatsumi.

Masáž chodidla tenisákem

Svou tuhostí představuje tenisák ideální pomůcku pro masáž chodidel. Jednoduše se na něj postavte a pozvolnými pohyby masírujte zejména klenbu. Nezapomeňte také na prsty. Nechte tenisák ať je mírně ohne a pohybem zleva doprava mezi nimi přechází. Pak se pokuste tenisák zašlápnout tím že se na něj postavíte plnou vahou. Postupně střídejte jednotlivá místa chodidla.

Cvičit můžete ve stoje nebo i v sedě. Klidně i hned po probuzení, když se posadíte na okraj postele a teprve se rozkoukáváte do nového dne.

Masáž šlachy na chodidle

Středem chodidla prochází důležitá šlacha, která určuje celkový pohyb v této oblasti. Pro některé lidi to může být stanovujícím kritériem jak se cítí v poloze Seiza na špičkách.

Nejlépe se k tomuto místu dostaneme pokud položíme volně chodidlo na stehno druhé nohy, pak jej ohneme do pravého úhlu a přitáhneme prsty k nártu. Přejedeme-li si nyní po plosce nohy ucítíme šlachu velmi zřetelně. Jemnými pohyby palce ji nyní můžeme masírovat po celé délce. Buďme však opatrní, je velmi citlivá.

Masáž plosky chodidla

Nyní může pokračovat s masáží celého chodidla. Plosky třeme palci obou rukou postupně od středu ke kraji a směrem od shora dolů. Můžeme si také pomoci klouby rukou, ale toto je pro lechtivé jedince poněkud problematické.

Pak chytíme celé chodidlo podélně oběma rukama a pohybem, jako bychom ždímali ručník, celou nohu postupně protřeme.

Cvičení s kolíčky

Poprvé jsem se s tímto cvičením seznámil na lekcích Junan Taiso u Paula Masse v Japonsku. Musím říct, že mne okamžitě zaujalo, a proto jsem ho začal propagovat i u nás.

 

Řekněme si upřímně, kdo z nás umí pohybovat s jednotlivými prsty na nohou nezávisle? Kdo je umí roztáhnout od sebe? Chození v pevné obuvi naše prsty stlačilo do jednoho celku a málo kdo o nich uvažuje stejně jako o prstech na rukou. Ale jde to. Příkladem budiž ti, kteří umí nohama psát, kreslit i ovládat počítač.

 

Sada na cvičení sestává z kolíčků různé velikosti vždy po dvou. Než však začneme se samotným cvičení, je třeba prsty zahřát a rozpohybovat. Chodidla svíráme v pěst a naopak rozevíráme, aby prsty byly co nejdále od sebe. Rukou jednotlivé prsty promneme a jemně kroutíme. Nakonec propleteme prsty rukou s prsty nohou a jemně s nimi pohybujeme.

Kolíčky začneme vkládat postupně. Doporučuji začít od mezery vedle palce, a pak naopak od malíčku. Vkládáme jen kolíčky takového průměru, aby nám to bylo příjemné. Zejména mezery mezi vnitřními prsty mohou být náročné. Klidně s nimi počkáme, až se více uvolní okolní prsty. Je vcelku běžné, že každá noha je trochu jiná, což krásně poznáme podle různých průměrů použitých kolíčků.

Nyní můžeme chodidla svírat v pěst a pak rozevírat do maxima. Nohy mějte pokud možno natažené a uvolněné. Kdo si troufá, může opatrně vstát. Z počátku je náročné udělat i jeden krok, ale postupem času si můžete zacvičit třeba i Sanschin No Kata. Pro koho je to stále málo, tak doporučuji se projít po měkkém povrchu nebo si např. stoupnout na polštář.

Kolíčky nevytahujeme rukama, ale snažíme se oddálením jednotlivých prstů od sebe, aby samy vypadly. Máme-li je takto na jedné hromadě, můžeme ji použít na jemnou masáž plosek nohou.

Abychom si rozvinuli jemnou motoriku, lze také při vytahování kolíčků použít prsty druhé nohy a po jednom je odebírat. Ze země je pak sbíráme také pomocí nohou. To jde snadněji u těch větších, ale u těch nejmenších to může představovat výzvu.

Co dál?

Existuje spousta dalších možností, jak chodidla procvičit. Mezi nimi význačné místo zaujímá chůze naboso v přírodě po různorodém terénu. Bohužel ve městech máme omezené možnosti z důvodu tvrdého povrchu a pak také nečistot. Nechám na uvážení každého jedince, zda je vhodné neustálé nošení tzv. prstovek (5-fingers). I zde, jako kdekoliv jinde, platí “všeho s mírou”.

 

Popsaná cvičení nejsou nijak obtížná, a proto dopřejte svým chodidlům pár minut času denně. Uvidíte jak se vám odvděčí.

 

武風一貫 (Bufu Ikkan)

 

Za inspiraci bych chtěl poděkovat Paul Masse a Filipovi Hlavinkovi.

ˆ nahoru

Komentáře

Vaše jméno:
Komentář:  
    Opište číslíci: třitisícetřistatřicettři
 
K tomutu příspěvku není žádný komentář. Můžete vložit první.
© 2011 Luboš Pokorný * tvorba stránek Petr Peti